TILBAGEBLIK

At føre en træningsdagbog er en fantastisk måde at holde styr på, hvor langt man er kommet og se. hvad der har fungeret før.

20160418_130135224_iOSJeg elsker det. 

Jeg startede med at skrive alt ned på computeren. Ind i OneNote og så bare skrive løs. Det fungerede fint, men jeg fandt hurtigt ud af, at det ikke var en fornøjelse. Det virkede som en byrde at skulle hive computeren frem i toget, efter hver træning. Lige pludselig var jeg dages træning bagud og kunne ikke huske hvad jeg havde lavet mandag aften og slet ikke tirsdag morgen. Udover at være besværligt at skulle skrive på computeren, manglede der også noget andet. Det var ikke fedt at skrive det ned, det var ikke levende. Det var her min far en sommerdag forklarede mig, at da han selv trænede meget som ung (triatlon, kung fu, jægersoldat – you name it), skrev tingene ned i en dagbog. En vaske ægte dagbog, bestående af papir og læder omslag. I starten var jeg rimelig skeptisk, for hvem skriver egentlig dagbog mere? Men jeg gav det en chance og vi kørte ned til købmanden og købte en bog.

Da jeg kom hjem var det første jeg gjorde at sætte mig ned, åbne bogen, finde en kuglepen og begynde at skrive. Jeg skrev alt ned. Hvilke øvelser jeg havde lavet den dag, hvor mange gentagelser og hvilken oplevelse det havde været. Det var helt anderledes. Det var så meget mere frit og det var som om jeg satte mere pris på den træning jeg havde haft, ved at skrive det på papir.

De næste mange dage, uger, sågar måneder skrev jeg hver eneste dag. Jeg skrev om konkurrencer og hvilke vigtige ting de havde lært mig. Jeg skrev påmindelser ned til mig selv, så jeg senere kunne kigge tilbage og huske mig selv på hvorfor jeg gør det jeg gør.

Nu sidder jeg her snart et år efter jeg begyndte og kigger tilbage. Jeg kan kigge tilbage og se den fantastiske udvikling jeg har haft, både som person, men også sportsmæssigt. Det er et vidunderligt redskab en træningsdagbog, hvis altså den bruges fornuftigt. Den hjælper dig til at sætte ord på dine nedture, men den gør også dine sejre endnu bedre. Den hjælper en i skadesforløb, ved at vise dig hvad har fungeret før. Den holder dig på rette vej og minder dig om hvad det er du elsker.

En træningsdagbog burde være noget alle atleter skulle eje. Om den skrives på computer, tablet eller på papir er ligegyldigt. Bare det virker for en selv. Det har virket for mig og jeg vil blive ved med at skrive til der ikke er mere at skrive om.

  • Nikolaj