Lyt til din krop!

Jeg har dyrket atletik i mange år, og gennem sporten har jeg lært rigtig mange ting. En af de vigtigste ting jeg har lært er, at man til hver en tid skal huske at lytte til sin krop. Dette er dog ikke ens betydning med, at man ikke skal give sig 100 % til træning og stævner men, at man skal kunne sig fra, hvis man føler smerter.

Arm, skuldre, knæ, fod er bare nogle af de steder jeg har haft skader i. En del af dem er kommet ved at jeg har båret mig rigtig uheldig ad, ved f. eks at falde på cykel, eller sparke lidt for hårdt til et bordben.
Nogle af skaderne er dog også kommet af at jeg for tidligt efter en lang træningspause er begyndte at træne hårdt og meget. For den lyst man har til endelig at komme i gang efter en lang periode, hvor man ikke har kunnet lave noget, overskygger fornuften. Det er klart at kroppen efter 3 måneder uden den samme træning ikke er i samme form som før skadesperioden. Derfor er det vigtigt, at man husker at tage det stille og roligt i starten, så man ikke overbelaster sin gamle skade så den kommer tilbage eller overbelaster kroppen så man får en ny skade.

Dette lyder måske som et åbenlyst råd, som burde være nemt at følge. Men mine erfaringer har vist mig, at det er det ikke, og jeg er sikker på at mange andre sportsfolk deler samme erfaring.
Lige pt er jeg skadet i mit knæ, og dette har givet anledning til dette blogindlæg.

Jeg er ved at komme over min skade, og det har fået mig til at tænke på mine tidligere erfaringer. Jeg bliver nødt til at starte stille op, for at undgå overbelastning. Dette har jeg snakket med min træner om og vi har aftalt, at jeg de næste par uger kun skal træne 4 gange, og derefter øge træningsmængden i form af flere træningsdage. Så min plan er at planlægning sammen med min træner samt en øget opmærksomhed på min krop, skal gøre at jeg snarest muligt kan begynde at lave det jeg elsker og brænder for, nemlig Atletik.

 

 

 

Skriv et svar

